Follow:
Bloggen

The Google Guide | Google Analytics; Waarom heb je dit nodig?

Wanneer je een blog of website beheert is het belangrijk om een betrouwbaar systeem te gebruiken om je statistieken te meten. Het betrouwbaarste en bekendste programma voor het analyseren van statistieken is Google Analytics (GA). Een groot voordeel is natuurlijk dat de software gratis te gebruiken is voor alle website-eigenaren. In de Google Guide van vandaag vertel ik waarom Google Analytics een belangrijk programma is voor iedere blogger en websitebeheerder.

Dit is het eerste artikel van de nieuwe blogreeks ‘The Google Guide’. In de komende tijd zal er regelmatig een nieuw deel online komen met nieuwe tips en informatie over de verschillende toepassing van Google, die handig zijn om te weten als blogger.

Google Guide | Analyseer je bezoeker

Google Analytics vertelt heel veel over de bezoekers die jouw website bezoeken. Waar ze vandaan komen, welke device ze gebruiken, vanuit welk medium ze vandaan komen en nog veel meer. GA geeft een uitgebreide weergave op dagelijks, wekelijks of maandelijks niveau. Je kunt gemakkelijk analyseren op welke dagen je veel bezoekers hebt gegenereerd op je website. De bezoekersaantallen vind je via de website van GA onder de tab ‘Doelgroep’.

Waar komt die bezoeker dan vandaan?

Bezoekers kunnen op verschillende manieren op jouw website terecht komen. Als je actief bent in het delen van je content via bijvoorbeeld sociale media kun je dit terug vinden in Google Analytics. Hoe de bezoekers terecht op jouw website komen meet GA op basis van vier verschillende verwijziging, namelijk: Social (sociale media), Direct (direct verkeer), Organic Search (zoekmachine verkeer) en Referral (verkeer vanuit links), alle andere verwijzingen die niet niet bij deze vier verwijzingen passen worden geplaatst bij ‘Other’. Waar jouw bezoekers vandaan komen vind je onder de tab ‘acquisitie’ in GA.

Google Guide

Slaat mijn content aan?

Alles wat jij plaatst op jouw blog of website is jouw content. Of je nu regelmatig een blog schrijft of voornamelijk foto’s plaatst, alles wat jij op jouw website upload is jouw content. Via Google Analytics kun je jouw content analyseren. Hoeveel paginaweergaven heeft jouw content gekregen en welke rubrieken of onderwerpen zijn populair. Welke berichten veel bezoekers heeft gegenereerd vind je onder de tab ‘gedrag’.

Waarom Google Analytics?

Waarom Google Analytics een echte must-do is voor jouw als blogger? GA geeft jou een duidelijk overzicht over jouw bezoekers, maar ook over jouw content. Hierdoor kun je jouw content verbeteren en je website optimaliseren. Hoe je deze informatie kunt gebruiken om jouw website te verbeteren zal in een volgend deel uitgebreid te sprake komen. Als je regelmatig samenwerkt met bedrijven of wil je dit graag gaan doen, dan vragen de meeste bedrijven ook naar jouw GA gegevens en je huidige statistieken. Dat is nog een goede reden om GA installeren op je To-Do lijstje moet zetten.

Let-op! Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe AVG-wet in, die betrekking heeft op het verwerken van persoonsgegevens. Wanneer je Google Analytics gebruikt, verwerk je persoonsgegevens en moet je een privacyverklaring hebben op je website.

Lees hier meer over:

Mijn naam is Tessa van Verk, student Communicatie op Hogeschool Rotterdam en (food)blogger op Daily Inception. De komende maanden neem ik jullie mee in de wereld van Google, in de Google Guide. Heb je een specifieke vraag of wil je graag iets duidelijker hebben uitgelegd over Google of één van de andere onderwerpen, die ik bespreek? Reageer onder de artikels of stuur een mailtje naar contact@dailyinception.nl. Bekijk ook eens mijn portfolio.

Wat zou jij willen lezen in de Google Guide?

Related:

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lees vorig bericht:
Puma en Adidas sneakers | review

Ik houd echt heel veel van schoenen. Toch heb ik redelijk lastige voeten en vind ik het dan ook moeilijk...

Sluiten